Efekteillä erottuvat painotuotteet
Erikoisefektit ovat oiva valinta kun haluat saada lisää huomiota painotuotteellasi. Erikoisefekti voi olla pieni panostus, jolla on suuri vaikutus.
Laminointi
Laminointi suojaa kulumiselta ja kosteudelta pidentäen tuotteen käyttöikää.
Laminoinnilla saadaan tuotteeseen laadukas ja viimeistelty ilme.
Vaihtoehdot: kiiltävä, matta, naarmuuntumaton matta ja Soft Touch
Laminaatin valinta
Kiiltävä laminointi (Glossy)
Erittäin kiiltävä ja heijastava pinta joka on tuntumaltaan sileä ja liukas.
- Värit näyttävät kirkkaammilta
- Antaa ylellisen vaikutelman
- Hyvä suoja kosteutta ja likaa vastaan
Haitat: Heijastaa valoa – vaikea lukea kirkkaassa valossa
Matta laminointi
Himmeä pinta. Tuntumaltaan sileä mutta pehmeämpi kuin kiiltävä.
- Tyylikäs ja hillitty ilme
- Ei heijasta
- Parempi luettavuus
Haitat: Värit voivat näyttää himmeämmiltä ja tummissa pinnoissa helposti näkyvät naarmut.
Naarmuuntumaton matta -laminointi
Himmeä ulkonäkö ja tuntumaltaan päällystetymmän oloinen kuin tavallinen matta
- Kestää hyvin naarmuuntumista
- Yhdistää mattapinnan edut parempaan kestävyyteen
Haitat: Ei 100% matta
Soft touch -laminointi
Samettinen, hyvin himmeä mattapinta. Tuntumaltaaltaan erittäin pehmeä ja miellyttävä.
Hyödyt:
- Ylellinen ja erottuva tuntuma
- Erittäin hyvä ensivaikutelma
- Ei heijasta
Suosituin laminaattimme!
Kysyttävää?
Autamme mielellämme valitsemaan tarpeisiisi parhaiten sopivan vaihtoehdon.
Muotoonleikkaus
Muotoonleikkaus rikkoo perinteisen suorakulmaisen muodon ja herättää huomiota, lisää muistettavuutta ja korostaa brändiä.
Muotoonleikkauksella voidaan tuoda painotuotteisiin erilaisia toiminnallisuuksia tai leikkisyyttä.
Lakkaus
Lakkaukset tuovat painotuotteeseen kiiltoa, syvyyttä ja näyttävyyttä.
Ylivetolakat lisäävät kulutuskestävyyttä ja suojaavat pintaa.
Kohdelakat korostavat yksityiskohtia ja luovat tuntoefektin.
Ohjeita lakkaukseen
Ylivetolakka: Ei vaadi erillistä aineistoa
Kohdelakkaus: Tee lakkausaineisto omaan tiedostoon tai omaksi sivuksi pdf-tiedostoon. Käytä vain yhtä väriä, esim. 100 % musta (K).
Kysyttävää?
Suunnittelijamme auttavat taittoon ja aineistoihin liittyvissä kysymyksissä.
Preeglaus
Korkopuristus eli preeglaus on menetelmä, jolla paperiin tai kartonkiin tehdään koho- tai kaiverruskuvio.
Kolmiulotteinen muoto tekee tuotteesta kiinnostavamman ja aktivoi tuntoaistia.
Ohjeita preeglauksen suunnitteluun
Aineisto: Tee preeglausaineisto omaan tiedostoonsa tai omalle sivulle pdf-tiedostossa. Liitä mukaan malliaineisto kohdistusta varten.
Suunnittelu: Vältä pieniä yksityiskohtia. Hyväksytä preeglausaineisto ennen tilausta jotta voimme varmistaa sen toteutettavuuden.
Kysyttävää?
Suunnittelijamme auttavat taittoon ja aineistoihin liittyvissä kysymyksissä.
Perforointi
Perforointi mahdollistaa esimerkiksi kuponkien tai muistikirjan sivujen helpon irrottamisen.
Perforoinnissa tuotteeseen painetaan pieniä reikiä joiden kohdalta paperi repeää siististi.
Ohjeita perforoinnin suunnitteluun
Painoaineisto: Perforointia ei merkitä painoaineistoon.
Mallitiedosto: Perforoinnin sijainti merkitään erilliseen mallitiedostoon jonka avulla perforointi kohdistetaan.
Kysyttävää?
Suunnittelijamme auttavat taittoon ja aineistoihin liittyvissä kysymyksissä.
Tehostevärit
Tehostevärit erottuvat ja vahvistavat brändiä.
Offset-painatuksessa voidaan käyttää PMS-järjestelmän mukaisia tehostevärejä ja digipainatuksessa metallivärejä ja huomiopinkkiä.
Ohjeita tehostevärien käytöstä
Huom! Varmista aina, että toivomasi väri on mahdollista toteuttaa.
PMS eli Pantone-värit: PMS-värejä voidaan painaa offset-painotekniikalla, mutta ei digipainossa. PMS-värit painetaan aina lisävärinä.
Digipainon tehostevärit: Huomiopinkki tai metallitehoste. Kiiltävämpi metallitehoste saadaan aikaan folioinnilla.
RAL-värit: Rakentamisessa ja teollisuudessa käytettäviä RAL-värejä ei käytetä painotuotteissa.
Kysyttävää?
Suunnittelijamme auttavat taittoon ja aineistoihin liittyvissä kysymyksissä.
Miksi erikoisefektien käyttö kannattaa?
1. Lisää huomioarvoa
Erikoisefektit herättävät huomiota ja tekevät tuotteesta visuaalisesti kiinnostavamman mikä houkuttelee katsojaa tarttumaan siihen.
2. Laadun ja arvokkuuden viestiminen
Metallifolio tai kohdelakka viestivät laadukkuutta ja luovat vaikutelman korkealuokkaisesta tuotteesta tai palvelusta.
3. Voimakkaampi muistijälki tuntoaistin avulla
Kohdelakka tai preeglaus tuo painotuotteeseen fyysistä tekstuuria joka aktivoi tuntoaistia.
4. Brändin erottuminen
Kilpailu huomiosta on kovaa ja erikoisefekti voi antaa ratkaisevan edun. Brändi jää mieleen ja erottuu tavanomaisista vaihtoehdoista.
5. Viestin korostaminen
Korostamalla elementtejä kuten logoa, iskulauseita tai tärkeimpiä tietoja ohjataan huomio haluttuun paikkaan.

Tarvitsetko suunnittelupalvelua?
Kokeneet suunnittelijamme suunnittelevat painotuotteet toiveidesi mukaan.